moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przetrwać z Feniksem

Maszerując, musieli pokonać prawie 50 km w ciągu 30 godzin przy minusowej temperaturze. Strzelali w dzień i w nocy, wspinali się, przeprawiali przez przeszkodę wodną w łodzi saperskiej, mając do dyspozycji jedynie minimalne zasoby wody i pożywienia. Nastolatkowie z liceów wojskowych odważyli się zmierzyć z „Feniksem Survivalem”. Ekstremalny sprawdzian okazał się prawdziwym wyzwaniem.

Oddziały przygotowania wojskowego (OPW) to specjalna formuła klas w szkołach ponadpodstawowych, w których nastolatkowie uczą się podstaw wojskowości. Program nauczania został opracowany w porozumieniu z Ministerstwem Obrony Narodowej. Szkoła prowadzi zajęcia teoretyczne, natomiast współpracująca z nią jednostka wojskowa odpowiada za praktyki organizowane dla uczniów. Niektóre placówki wychodzą jednak poza wymagane minimum, przygotowując dla swoich podopiecznych dodatkowe szkolenia, a nawet ekstremalne wyzwania.

Przykładem takiej placówki, a raczej całej sieci szkół ponadpodstawowych, jest Centrum Naukowo-Biznesowe (CN-B) Feniks. W 14 liceach uczy się prawie 2 tys. uczniów, którzy mogą uczestniczyć w obozach przetrwania, szkolić się ze strzelania, wykonywania skoków spadochronowych, nurkowania itp. – W liceach Feniksa stawiamy na zajęcia praktyczne. Dzięki temu możemy w pełni wykorzystywać nowoczesny sprzęt, który kupiliśmy jako wyposażenie naszych szkół. Kadeci mogą korzystać z nowoczesnych trenażerów strzeleckich, profesjonalnych urządzeń noktowizyjnych i termowizyjnych – wymienia płk rez. Jarosław Chrobot, dyrektor generalny liceów mundurowych Feniks. Ostatnim przykładem takich praktycznych zajęć, podczas których uczniowie korzystali z nowoczesnego sprzętu, jest „Feniks Survival”, czyli ekstremalny sprawdzian wytrzymałości fizycznej i psychicznej.

Szkolenie odbyło się na początku stycznia w Ciechanowie. Na starcie stanęło 24 kadetów ochotników z liceów Centrum Naukowo-Biznesowego z Ciechanowa i Pułtuska. Inspiracją dla organizatorów „Feniksa Survivalu” była preselekcja przygotowywana przez Młodzieżową Sekcję Wojskową Związku Polskich Spadochroniarzy pod hasłem „Śnieżyca”. – Najpierw zakładaliśmy, że w „Feniksie” wezmą udział tylko osoby aspirujące do marcowej „Śnieżycy”. Jednak, aby zwiększyć konkurencję i podnieść poziom rywalizacji, organizatorzy dopuścili do startu chętnych ze szkół Centrum Naukowo-Biznesowego: I Liceum Ogólnokształcącego im. Polskich Spadochroniarzy w Ciechanowie oraz I Liceum Ogólnokształcącego im. 13 Pułku Piechoty w Pułtusku – tłumaczy Mariusz Gierula, specjalista ds. rozwoju CN-B Feniks. Startować mogli zarówno pierwszoklasiści (15 lat), jak i tegoroczni maturzyści (19 lat).

Podczas ekstremalnego sprawdzianu nastolatkowie musieli pokonać 48-kilometrową trasę w około 30 godzin. Po drodze czekały na nich rozmaite zadania związane z SERE (Survival, Evasion, Resistance, Escape – przetrwanie, unikanie, opór w niewoli i ucieczka), ale nie tylko. Na początku każdy z uczestników zdeponował telefon komórkowy i został „ochrzczony” pięciocyfrowym numerem, który od tej pory zastępował jego imię i nazwisko. Racje żywnościowe oraz woda zostały ograniczone do minimum i były wydawane co osiem godzin. Wiązała się z tym dodatkowa trudność, gdyż posiłki znajdowały się w pojeździe, który dosłownie trzeba było dogonić w czasie marszu.

W przerwach marszu kadeci strzelali z broni pneumatycznej, w ciągu dnia z użyciem lunet biegowych, a po zmroku celowników termo- i noktowizyjnych. Był to przy okazji pierwszy test tego typu przyrządów, które szkoły Feniksa kupiły w zeszłym roku. Uczniowie musieli także wspinać się przy użyciu podstawowego sprzętu alpinistycznego, określać współrzędne wskazanych miejsc, wyznaczać azymut, korzystając z wojskowych map, trenować pamięć przez zapamiętywanie szczegółów, a nawet nauczyć się recytować z pamięci… Mickiewiczowską „Redutę Ordona”.

Drugiego dnia po zaledwie dwugodzinnym odpoczynku (2–4 w nocy) uczniowie dotarli na kąpielisko wodne „Krubin” w Ciechanowie. Tam czekała na nich jedna z największych atrakcji szkolenia. Pod nadzorem żołnierzy z pododdziału saperów z 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej kadeci przygotowywali i uzbrajali płaskodenną łódź saperską. Następnie korzystając z niej, pokonywali przeszkodę wodną. – Konkurencje wodne trwały około trzech godzin i wzbudziły wiele emocji. Poza tym dodały energii do wykonania ostatniego zadania, jakim był 10-kilometrowy przemarsz do ostatniego celu – relacjonuje Gierula.

Ten ostatni odcinek pokonali jednak nieliczni, gdyż z 24 uczniów na mecie zameldowało się tylko czterech chłopców i jedna dziewczyna. Cała piątka otrzymała rekomendacje i możliwość startu w „Camp Śnieżyca” (dla uczestników w wieku 16–17 lat) oraz „Śnieżyca” (od 18 lat).

Dlaczego 80% uczestników nie podołała zadaniom? Kadeci odpadali na różnych etapach. Przyczyną nie zawsze było niezaliczenie jakiegoś zadania. Jak podkreślają organizatorzy, w szkoleniu trzeba było przede wszystkim wykazać się charakterem, wolą walki i stosować się do zasad ustalonych na początku. Większość uczestników, którzy nie dotarli do mety, zrezygnowała sama, tłumacząc swoją decyzję nieodpowiednim doborem sprzętu (zajęcia odbywały się w temperaturze od O do -4oC) lub niewystarczającym przygotowaniem fizycznym.

„Feniks Survival” został przygotowany przez st. sierż. Adama Pytla, instruktora liceów mundurowych Feniks, żołnierza 5 MBOT, uczestnika wielu misji stabilizacyjnych. W organizowaniu sprawdzianu wsparli go absolwenci i uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego CN-B im. Polskich Spadochroniarzy w Ciechanowie. Także koledzy z ciechanowskiej brygady, która dzięki programowi OPW od lat wspiera uczniów klas mundurowych Feniksa. Prowadzi zajęcia, podczas których mogą oni szkolić się, korzystając ze specjalistycznego sprzętu wojskowego (pojazdy, łodzie, namioty, wyposażenie indywidualne, zabezpieczenie logistyczne).

– Nasz ekstremalny sprawdzian cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Jego uczestnicy już czekają na kolejną edycję – mówi st. sierż. Adam Pytel. – Mamy nadzieję, że „Feniks Survival” wejdzie na stałe do ramówki zajęć szkół Centrum Naukowo-Biznesowego Feniks, a poziom wyszkolenia uczestników będzie coraz wyższy – dodał instruktor.

Jakub Zagalski

autor zdjęć: st.sierż. Adam Pytel (instruktor szkół CN-B Feniks)

dodaj komentarz

komentarze


Liczymy na medale!
 
Rusza kwalifikacja wojskowa
To nie mogło się udać, ale…
Jałta. Symbol zdrady
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Po medale w sprincie drużynowym
Z misją wracają do Rumunii
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Cztery medale biegaczki „armii mistrzów”
Wojna w boksie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze wracają na zimowe wojskowe igrzyska
Przetrwać w lodowatej wodzie
Zapomniana historia w Hohenfels
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Dariusz Łukowski pokieruje BBN-em
Eksperyment OM, czyli 10 Brygada Kawalerii
Siedząc na krawędzi
What Can Europe Do?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Husarz" w rękach Polaka
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
Żołnierze nadal grają z WOŚP
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Oni już wygrali
Będą nowe centra szkoleń specjalistycznych dla terytorialsów!
Great Game of Interests
Niezwyciężeni na start!
Generacje obok siebie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
„Ferie z WOT” na poligonie w Żaganiu
Bałtyk pod strażą
Wojsko podsumowało 2024 rok
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Zbrodnia w świecie rzeczy
Druga zmiana zameldowała się na granicy
Zbrojeniowa misja gospodarcza
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Nowy eksponat w krakowskim muzeum
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
Kandydaci na terytorialsów przekroczyli bramy koszar
Niemożliwe nie istnieje
Służby badają okoliczności samobójstwa żołnierza
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Święto żołnierzy AK już za tydzień!
Posłowie o wojskach medycznych
Opanować miasto wspólnymi siłami
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Świeże siły w Jasionce
Następca amunicji 5,56 mm
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Śmierć zagończyka
Wojskowy kurs dla pozorantów
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Broń, która niszczy radary wroga
Europa chce wydawać na obronność więcej i… racjonalniej
Kawalerzysta z Battle of Britain
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO