moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mielec wraca do odrzutowców

PZL Mielec po ponad dwudziestu latach przerwy znów będzie brał udział w produkcji samolotów odrzutowych. Od przyszłego roku w spółce należącej do koncernu Lockheed Martin mają być wytwarzane kluczowe komponenty do najnowszej generacji amerykańskiego samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Chodzi m.in. o część tylnego kadłuba i kadłuba centralnego oraz kokpitu.

Po raz ostatni Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu zajmowały się produkcją samolotów odrzutowych ponad dwie dekady temu, kiedy to w jej halach powstawały szkolno-treningowe maszyny I-22 Iryda. Po zaprzestaniu ich produkcji firma skupiła się na wytwarzaniu samolotów turbośmigłowych (m.in. M18 Dromader i M28 Bryza). Po przejęciu jej w 2007 roku przez koncern Sikorski, zaczęto realizować także zamówienia na komponenty do śmigłowców Black Hawk (od 2015 roku całych maszyn modelu S-70i).

Obecny właściciel PZL Mielec, amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował w poniedziałek, że od 2022 roku w zakładach będą wytwarzane komponenty do najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. W specjalnym komunikacie koncern sprecyzował, że chodzi o: „struktury tylnego kadłuba, kadłub centralny, strukturę kokpitu i jego boczne panele z przednią komorą”.

REKLAMA

Komponenty kadłuba i kabiny trafią do wszystkich nowo zamawianych samolotów F-16. – To umocni Polskę jako kluczową część globalnego programu F-16 na wiele lat – komentowała Danya Trent, wiceprezes programu F-16 w koncernie Lockheed Martin.

Przedstawiciele amerykańskiej firmy podkreślają, że inwestuje ona w Polsce od dwóch dekad. – Lockheed Martin w Polsce zatrudnia obecnie około 1600 osób i zapewnia kolejnych ponad 5 000 miejsc pracy w ramach polskiego łańcucha dostaw – mówi Robert Orzyłowski, dyrektor firmy Lockheed Martin w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. – Podczas naszego ponad 20-letniego strategicznego partnerstwa z Polską zapewniliśmy transfer technologii, możliwości badawczo-rozwojowe, długoterminowe i zrównoważone miejsca pracy związane z zaawansowanymi technologiami, ale także wzrost ekonomiczny i możliwości eksportowe – dodał.

W związku z uruchomieniem produkcji komponentów do samolotów F-16, w PZL Mielec zostanie zwiększone zatrudnienie. W spółce powstanie sześćdziesiąt dodatkowych etatów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1637673060
Fajnie, ciekawe czy dokupimy partie F16 i czy zmodernizujemy te comamy do wersi V
89-B5-6E-3D

Strzały na granicy
 
W Brukseli o przyszłości NATO
Polska szóstym członkiem Eurokorpusu
Szpital w Legionowie czeka na pierwszych pacjentów
USA ostrzej o sytuacji wokół Ukrainy
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Survival w Kosowie
Sojusznicy solidarni wobec Ukrainy
Więcej pieniędzy i nowe dodatki dla żołnierzy
Rekordowy ćwierćmaraton w Słupsku
Bez AK, ale nadal w walce
Jedyne takie laboratorium w Polsce
Nowa Rada przy prezydencie
Rodzeństwo na medal
Walka, która poruszyła Europę
Mija 14 lat od katastrofy C-295M
Biden o kryzysie we wschodniej Europie
Socjalne wsparcie dla żołnierzy służących na granicy
Nominacje dla ośmiu oficerów
PKW Rumunia po raz dziesiąty
Misja nie tylko wojskowa
Wyzwoliciele bez wyzwolenia
Jak Perun z Piratem
Dziesięcioro żołnierzy w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
W BBN o sytuacji na granicy
Amerykanie nie odpuszczą wschodniej flanki
Laboratoria specjalnego przeznaczenia
Komandosi w rumuńskiej Transylwanii
Polska członkiem Eurokorpusu
Zima, skały i kawalerzyści
Jakie zmiany dla podchorążych?
Gotowi na arktyczne zimno
Na wolność przez dwa mury
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Wiedza, która ratuje życie
Zielony, żółty czy czerwony?
Konkurs pamięci o Katyniu
Szer. Radosław Kawęcki mistrzem świata!
Szer. Karolina Bosiek mistrzynią Europy
Keeping Guard on Integrity
Na granicy (na razie) spokojniej
Legionowski szpital niemal gotowy
Walczą o tytuł Mistrza EkstraKlasy Wojskowej
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Pierwszy krok do zawodowców
Świadczenie motywacyjne dla żołnierzy
Polacy zakończyli dowodzenie Tarczą Przeciwminową
Nowe garaże dla Leopardów
Oczy na wschodnią flankę
Przygotowania do produkcji wież ZSSW-30
Nauka kruszenia lodu
Czternaścioro żołnierzy w składzie na igrzyska w Pekinie
Zwiad w górach? Ruszamy zimą
Spędź ferie z WOT
Nowe możliwości bydgoskich WZL
Spotkanie Rady NATO–Rosja
Saperzy rozminowują Kłaj
Wandea – heroizm i ludobójstwo

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO