moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie pilota MiG-a-29

Najpierw były niedowierzanie i szok. Później wielki smutek. To ogromna strata. Krzysztof był świetnym pilotem i dobrym przyjacielem – tak o tragicznie zmarłym lotniku mówią jego koledzy z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Por. pil. Krzysztof Sobański zginął 6 lipca w katastrofie MiG-a-29. Dziś odbędzie się jego pogrzeb.

Por. pil. Krzysztof Sobański miał 33 lata. Był doświadczonym pilotem, który w powietrzu spędził ponad 850 godzin, z czego ponad 600 za sterami samolotu MiG-29. Brał udział w różnego rodzaju krajowych i zagranicznych ćwiczeniach lotniczych. Wielokrotnie pełnił dyżury bojowe, w 2014 roku służył także w składzie PKW „Orlik”, w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing na Litwie. Za służbę w polskim kontyngencie prezydent RP odznaczył go Gwiazdą Załóg Lotniczych. W 2013 roku oficer został wybrany pilotem roku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

– Z Krzyśkiem znaliśmy się od lat, bo razem zaczynaliśmy naukę w Ogólnokształcącym Liceum Lotniczym w Dęblinie, a potem studiowaliśmy w Szkole Orląt. Po promocji trafiliśmy do tej samej jednostki w Malborku. Przyjaźniły się także nasze rodziny. Cały czas trudno mi uwierzyć w to, co się stało – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski, dowódca klucza MiG-29 z 22 Bazy. – „Soban” był bardzo dobrym pilotem, pilotem doświadczalnym, a od niedawna także instruktorem. Kiedy lataliśmy razem, wykonywaliśmy różnego rodzaju skomplikowane zadania w powietrzu, ufałem mu bezwarunkowo, zawsze można było na nim polegać – dodaje.

Z por. Sobańskim widywali się codziennie w pracy, razem przygotowywali się do lotów, wspólnie działali w powietrzu. Trzymali dyżury bojowe, razem służyli także na Litwie.

Gdy doszło do wypadku, por. Krajewski był w domu. – Pierwsza informacja była taka, że Krzysiek się katapultował, miałem więc nadzieję, że zaraz zostanie odnaleziony cały i zdrowy. Niestety druga wiadomość była tragiczna – wspomina.
– To wielka i nieoczekiwana strata. „Soban” nigdy nie miał złego dnia, zawsze zarażał nas optymizmem, był chętny do pomocy. Interesował się motoryzacją, pomagał wszystkim przy samochodach. Był dobrym przyjacielem – podkreśla por. pil. Krajewski.

O tragicznie zmarłym pilocie z uznaniem wypowiada się także dowódca Grupy Działań Lotniczych 22 Bazy ppłk pil. Mariusz Wiączkowski. – Krzyśka znałem od 2009 roku. To jeden z najsympatyczniejszych ludzi, jakich w życiu poznałem. Dusza człowiek. Zawsze pomocny, życzliwy, bardzo zaangażowany w pracę – mówi ppłk Wiączkowski. Dodaje, że kiedy pojawiła się informacja o katastrofie, trudno było mu w to uwierzyć. – Początkowo myśleliśmy, że się szczęśliwie katapultował, więc zaraz do nas wróci. Wiadomość o jego śmierci była dla wszystkich traumą. To jak śmierć w rodzinie, ciężko mi nawet o tym mówić – przyznaje.

Do wypadku doszło 6 lipca. O godzinie 1.57 w miejscowości Pasłęk na Mazurach podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 pilotowany przez por. Sobańskiego. Pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówko, 18 kilometrów od Malborka. Wrak samolotu znaleziono na polu, kilkaset metrów od zabudowań. Maszyna zapaliła się po uderzeniu w ziemię. Pilot nie przeżył katapultowania. Na miejsce zdarzenia natychmiast przyjechały służby ratunkowe: pogotowie i straż pożarna. Lekarz potwierdził zgon pilota po 2.30 w nocy. Okoliczności katastrofy wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Uroczystości pogrzebowe tragicznie zmarłego pilota odbędą się w sobotę 14 lipca w Pruszczu Gdańskim. O godzinie 12 zostanie odprawiona msza święta w parafii pod wezwaniem bł. Michała Kozala przy ul. Orzeszkowej 5. Pilot zostanie pochowany na Cmentarzu Komunalnym przy ul. Obrońców Pokoju w Pruszczu Gdańskim.

Por. Sobański pozostawił żonę i dwoje dzieci.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


Niezwyciężeni na start!
 
Polscy żołnierze wracają na zimowe wojskowe igrzyska
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w boksie
Następca amunicji 5,56 mm
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jałta. Symbol zdrady
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
Bałtyk pod strażą
„Husarz" w rękach Polaka
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
AI pod kontrolą
Niepokonani!
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Eksperyment OM, czyli 10 Brygada Kawalerii
Przez uchylone okno
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Opanować miasto wspólnymi siłami
Europa chce wydawać na obronność więcej i… racjonalniej
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Zbrojeniowa misja gospodarcza
Dariusz Łukowski pokieruje BBN-em
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Śmierć zagończyka
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Początek zmagań na Invictus Games
Zapomniana historia w Hohenfels
Generacje obok siebie
What Can Europe Do?
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Posłowie o wojskach medycznych
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
„Brave Band ‘25” na półmetku
Świeże siły w Jasionce
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
Po medale w sprincie drużynowym
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Na „nieludzką ziemię”
Great Game of Interests
Parośla – laboratorium zbrodni
Przetrwać w lodowatej wodzie
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Służby badają okoliczności samobójstwa żołnierza
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Wspólna misja – bezpieczeństwo
Kawalerzysta z Battle of Britain
Siedząc na krawędzi
Wojsko podsumowało 2024 rok
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Liczymy na medale!
Broń, która niszczy radary wroga
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Oni już wygrali
Z misją wracają do Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO