moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Telefon zaufania dla weteranów działa już dwa lata

Agresja, uzależnienia, wypalenie zawodowe, bezrobocie, przemoc domowa – z takimi problemami po powrocie z misji dzwonią weterani szukający pomocy pod specjalnym numerem. Telefon zaufania uruchomiono w Wojskowym Instytucie Medycznym dwa lata temu. Od tamtej pory zadzwonił ponad 70 razy. Z konsultacji ze specjalistą lub z hospitalizacji skorzystało ponad 20 osób.


– Jesteśmy po to, aby wysłuchać problemów weteranów i im pomóc. Czasem też jesteśmy pierwszymi osobami, którym mówią o swoich doświadczeniach – opowiada Anna Nycz, koordynatorka projektu „Telefon zaufania dla weteranów misji zagranicznych”.

Dyżury telefoniczne pod numerem 261 817 233 zorganizowano przy Klinice Psychiatrii i Stresu Bojowego Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Przeznaczone są dla byłych uczestników misji potrzebujących pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Z porad specjalistów korzystają także bliscy weteranów.

Wsparcie na linii

Pierwszy dyżur był pełniony 20 stycznia 2014 roku. – Od tamtej pory odebraliśmy 70 telefonów, czyli średnio jeden na 10 dni – mówi Nycz. Dodaje, że nie wydaje się to duża liczba, lecz takiej frekwencji się spodziewano.

Najczęstsze problemy, z którymi dzwonią szukający pomocy, to wypalenie zawodowe, bezrobocie po odejściu z armii, agresja, uzależnienia od alkoholu, leków i narkotyków, przemoc domowa. – O konkretnych historiach, niestety, nie mogę opowiedzieć, obowiązuje mnie tajemnica zawodowa – zaznacza Nycz.

Zadanie konsultanta to wysłuchać dzwoniącego, przedstawić mu propozycję rozwiązania problemu i udzielić wsparcia psychologicznego. Może on też szybko skontaktować się z Kliniką Psychiatrii i Stresu Bojowego, która służy pomocą merytoryczną i konsultacyjną.

– Nie jesteśmy jednak poradnią psychologiczno-psychiatryczną na odległość i nie prowadzimy terapii przez telefon – podkreśla Nycz. Jeśli zajdzie taka potrzeba, dzwoniącego można umówić na konsultację z psychologiem lub psychiatrą, a także zaproponować mu hospitalizację w klinice. Dotychczas z konsultacji specjalisty skorzystało 10 osób, a z hospitalizacji – 12.

Nietrzeźwa noc

Przy telefonie dyżuruje na zmianę 11 konsultantów – wolontariuszy. Są to absolwenci i studenci ostatnich lat psychologii, należący do Koła Naukowego Psychiatrii Klinicznej przy KPiSB. Wszyscy mają doświadczenie wyniesione z udziału w podobnych przedsięwzięciach, np. w „Niebieskiej linii”.

Czas dyżurów – od poniedziałku do piątku w godzinach 17.00 – 20.00 – został ustalony na podstawie doświadczeń podobnych linii interwencyjnych. – Szukający pomocy głównie po południu mają czas i możliwości, aby do nas zadzwonić – tłumaczą w WIM.

Ważne każde zgłoszenie

Według statystyk WIM połowa osób, które dotychczas dzwoniły z prośbą o pomoc, to weterani, z czego około 80 procent uczestniczyło w misji w Afganistanie. Średnia wieku to 42 lata, 65 procent dzwoniących żołnierzy jest żonatych.

– Mamy telefony z całej Polski, najwięcej z województwa lubuskiego i mazowieckiego. Nie ma natomiast reguły co do stopni wojskowych. Dzwonią zarówno szeregowi, jak i oficerowie – mówią dyżurni.

Z telefonu korzystają także żony weteranów i inne osoby bliskie tym żołnierzom, głównie ich rodzice. – Bardzo często pierwszą osobą, która zauważy niepokojący stan męża-żołnierza, jest właśnie żona – przyznają psychologowie.

Jedna trzecia zgłoszeń to sprawy, w których konsultanci mogą interweniować. – Pozostałe dotyczyły kwestii, w których nie możemy pomóc, na przykład problemów prawnych lub socjalnych albo prób uzyskania porad na temat leczenia wojennych kontuzji – dodaje Anna Nycz.

Telefon zaufania działa od ponad dwóch lat. WIM zapewnia, że projekt będzie kontynuowany. – Dla nas ważne jest każde zgłoszenie, bo jedna osoba, której uda się pomóc, może uratować życie, rodzinę czy relację małżeńską – podkreśla Nycz.

AD

autor zdjęć: st. chor. sztab. Robert Suchy / Combat Camera DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
 
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Wielka gra interesów
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nie walczymy z powietrzem
Turecki most nad Białą Lądecką
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Rosomaki i Piranie
Zawiszacy na ratunek
Wojsko potrzebuje lotnisk
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Kluczowy partner
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Kwalifikacja po raz szesnasty
Atak na cyberpoligonie
Olympus in Paris
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Granice są po to, by je pokonywać
Wojsko wraca do Gorzowa
Dziki zachód na wschodzie II RP
Siedząc na krawędzi
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Co może Europa?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozgryźć Czarną Panterę
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Zmiany w prawie 2025
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Morze ruin, na których wyrosło życie
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
„Popcorny” niemile widziane
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska w gotowości
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Symulator w nowej odsłonie
Czworonożny żandarm w Paryżu
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Zmiana warty w PKW Liban
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO