moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bryza dostała nowe silniki

Patrolowo-rozpoznawcza Bryza An-28B1R zyskała nowy zespół napędowy i system nawigacyjny, który ułatwia podejście do lądowania, a także centralny system tankowania. Maszyna wróciła po modernizacji do 44 Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

Po remoncie Bryza ma nowe silniki PZL-10S z pięciopłatowym śmigłem. – Zastąpiły one używane dotychczas silniki TWD-10B, które miały śmigło trójpłatowe – mówi kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas, pilot z Bazy w Siemirowicach. – Po modernizacji samolot stał się płynniejszy w pilotażu. Mniej odczuwalne są teraz wstrząsy związane ze zmianą mocy silnika czy kierunku lotu.

Bryza wzbogaciła się także o system nawigacyjny TACAN. – Przede wszystkim ułatwia on lądowanie, kiedy widoczność jest słaba. System informuje, czy maszyna znalazła się na kursie. Pilot musi dbać tylko o odpowiednią wysokość – tłumaczy kmdr ppor. pil. Gołas. – System działa na podobnej zasadzie jak ILS. Tyle że to właśnie TACAN jest wykorzystywany przez NATO.

W trakcie modernizacji samolot o numerze 1022 został przemalowany. Był biało-niebieski, teraz jest szary. To „malowanie” charakterystyczne dla wszystkich maszyn służących w lotnictwie morskim.

Ostatnia zmiana wiąże się z zamontowaniem centralnego punktu tankowania. – Teraz, aby uzupełnić paliwo, nie trzeba już wchodzić na skrzydło. Dzięki temu tankowanie stało się szybsze i wygodniejsze – zaznacza kmdr ppor. pil. Gołas.

W Siemirowicach stacjonuje łącznie dziesięć Bryz. Po ich modernizacji zostanie ujednolicone wyposażenie samolotów. – W ten sposób łatwiej będzie szkolić załogi, a także pozyskiwać części zamienne czy przeprowadzać naprawy – podkreśla pilot.

W ubiegłym roku nowe silniki z pięciopłatowym śmigłem zyskały dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E. – W tej chwili na modernizację czeka w Mielcu Bryza o numerze 1017, a w lipcu zostanie tam przebazowana maszyna numer 1008 – zapowiada kmdr ppor. pil. Gołas.

Kolejne cztery Bryzy w wersji transportowej stacjonują na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach. – Dwie mają silniki z trójpłatowym śmigłem oraz stare biało-niebieskie malowanie. W ich przypadku również jest planowana podobna modernizacja – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Bryza, która właśnie wróciła z Mielca, w lotnictwie morskim służy od jesieni 1994 roku. W powietrzu spędziła 2,5 tysiąca godzin. Samoloty w wersji patrolowo-rozpoznawczej są wyposażone między innymi w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 i system transmisji danych ŁS-10. Mają system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratowniczą. – Dzięki temu mogą uczestniczyć w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. Maszyny zostały też przystosowane do przenoszenia dwóch bomb oświetlających SAB-100 MN, które po zrzucie rozpadają się na siedem części i wolno opadają na spadochronach. Bomby pełnią również rolę imitatora celów powietrznych dla ćwiczących wojsk przeciwlotniczych oraz załóg okrętów.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - JnwK
1425376080
~ja - krytykujesz jedną z najlepszych i najbardziej przemyślanych konstrukcji w Polsce. Dodatkowa jest bardzo ładny.
4B-26-E9-39
~ja
1425300360
~~Katol ty możesz latać nawet na drzwiach od stodoły. Ja wolę porządnie zrobiony samolot.
F6-08-D9-3F
~Katol - JnwK
1425117900
~ja - są modele z płótna . I jeszcze latają. Poczytaj.
4B-26-E9-39
~ja
1425059280
Cieniutla blacha BRYZY. Czy aby nie rozleci się w powietrzu przy duzej prędkości?
A3-67-49-2A

Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
 
Dariusz Łukowski pokieruje BBN-em
Eksperyment OM, czyli 10 Brygada Kawalerii
Oni już wygrali
Siedząc na krawędzi
Wspólna misja – bezpieczeństwo
Wojsko podsumowało 2024 rok
Polska oferta zbrojeniowa dla Ukrainy
Początek zmagań na Invictus Games
Polscy żołnierze wracają na zimowe wojskowe igrzyska
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Great Game of Interests
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Koreański koncern zaprzecza medialnym doniesieniom
Na „nieludzką ziemię”
Zapomniana historia w Hohenfels
Wojsko szkoli z zarządzania kryzysowego
Liczymy na medale!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Niezwyciężeni na start!
Broń, która niszczy radary wroga
11 lat walki o zdrowie. Pomóżmy Antosi rozwijać się lepiej
Parośla – laboratorium zbrodni
What Can Europe Do?
Generacje obok siebie
Nowelizacja prawa lotniczego – MON chce listy wysokich budynków
Przetrwać w lodowatej wodzie
Z misją wracają do Rumunii
Rusza program „Szpital Przyjazny Wojsku”
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Marynarze i komandosi zwalczają dywersję na morzu
Natychmiastowa reakcja polskich myśliwców
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
„Feniks” z pomocą dla… przedszkolaków
Bałtyk pod strażą
Invictus Games. Zawody inne niż wszystkie
Polacy i Kanadyjczycy szkolą ukraińskich żołnierzy
Cel: odbudować i być gotowym na zagrożenia
Zbrojeniowa misja gospodarcza
Nie żyje Juliusz Kulesza „Julek”
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Kawalerzysta z Battle of Britain
Śmierć zagończyka
AI pod kontrolą
Opanować miasto wspólnymi siłami
Posłowie o wojskach medycznych
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Następca amunicji 5,56 mm
Niepokonani!
„Husarz" w rękach Polaka
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Służby badają okoliczności samobójstwa żołnierza
Dobre starty lekkoatletów CWZS-u w hali
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Przez uchylone okno
Po medale w sprincie drużynowym
Zmiany w zadaniach korpusu czy kontynuacja?
„Brave Band ‘25” na półmetku
Wojna w boksie
Polska nie zawiesza współpracy z Koreą Południową
Europa chce wydawać na obronność więcej i… racjonalniej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świeże siły w Jasionce
Jałta. Symbol zdrady

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO