moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ministrowie obrony u pilotów w Malborku

Wspólna misja polskich i francuskich pilotów pokazała, że jesteśmy razem – podkreślał minister Tomasz Siemoniak. Wspólnie z francuskim szefem obrony Jean-Yves Le Drianem odwiedził dziś bazę w Malborku. Francuzi wspierali natowską misję Baltic Air Policing, wykonali około 350 lotów, w tym około 60 bojowych.


W poniedziałek francuscy lotnicy, którzy stacjonowali w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku, zakończą dyżur w Polsce. Przez ostatnie cztery miesiące wspierali misję NATO w krajach bałtyckich i ćwiczyli z Polakami m.in. walki powietrzne. W tym czasie polscy piloci z 22 BLT z czterema samolotami MiG-29 pełnili dyżur w natowskiej misji Baltic Air Policing w bazie w Szawlach na Litwie.

– To była pierwsza międzynarodowa tura natowskiej misji patrolowania przestrzeni powietrznej nad Litwą, Łotwą i Estonią – podkreśla ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego. Uczestniczyły w niej siły powietrzne z Polski i Wielkiej Brytanii (wysłały kontyngenty do bazy w Szawlach na Litwie), Danii (z bazy w Estonii) oraz Francji. Jak dodaje ppłk Goławski, kolejną zmianę wystawią Holendrzy, którzy przylecą do Malborka na miejsce Francuzów, oraz Kanadyjczycy, Niemcy i Portugalczycy.

Według danych Dowództwa Generalnego lotnicy z Francji wykonali z Malborka ok. 350 misji i spędzili w powietrzu ponad 440 godzin. Około 290 misji miało charakter szkolny, a ponad sto razy francuskie samoloty wzbijały się w niebo wraz z polskimi. Francuskie maszyny wykonały też ok. 60 misji bojowych. Były to loty na rozkaz z uzbrojeniem, na przechwycenie i identyfikację statków powietrznych zbliżających się do przestrzeni powietrznej państw NATO.


Francuskie samoloty latały także na szkolenia razem z polskimi myśliwcami MiG-29, które na co dzień stacjonują w Malborku, z Su-22 z bazy w Świdwinie (Zachodniopomorskie) i z F-16 z Łasku koło Łodzi. Ćwiczono m.in. elementy walki powietrznej.

– Dzięki wspólnym lotom z Francuzami nasi piloci zdobyli nowe doświadczenia i umiejętności – mówi rzecznik prasowy 22 BLT mjr Dariusz Mazurkiewicz.

– Ciekawe były treningi walki Mirage przeciwko pilotom brytyjskich Eurofighterów Typhoon z Szawli oraz polskim MiG-ów z Malborka, rozgrywane w polskiej przestrzeni powietrznej – zwraca uwagę ppłk Goławski.

Celem trwającej od 2004 r. misji Baltic Air Policing jest demonstracja zdolności do prowadzenia kolektywnej obrony oraz zapewnienie bezpieczeństwa państwom NATO, które nie posiadają własnego lotnictwa bojowego. Mandat Baltic Air Policing przewiduje także udzielanie przez pilotów – w razie potrzeby – pomocy załogom wojskowych i cywilnych statków powietrznych w sytuacjach awaryjnych.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski / DPI MON, Armée de l'air

dodaj komentarz

komentarze


„Popcorny” niemile widziane
 
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wojsko potrzebuje lotnisk
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Kluczowy partner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Morze ruin, na których wyrosło życie
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Kwalifikacja po raz szesnasty
Dziki zachód na wschodzie II RP
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Polska w gotowości
Wielka gra interesów
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Symulator w nowej odsłonie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Siedząc na krawędzi
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Olympus in Paris
Granice są po to, by je pokonywać
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Zawiszacy na ratunek
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w prawie 2025
Zmiana warty w PKW Liban
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Rozgryźć Czarną Panterę
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Wojsko wraca do Gorzowa
Turecki most nad Białą Lądecką
Co może Europa?
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki i Piranie
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Nie walczymy z powietrzem
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Atak na cyberpoligonie
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Czworonożny żandarm w Paryżu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO