moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Komandosi uczą licealistów

Jak przetrwać w terenie trzy doby, gdy jest zimno, pada śnieg, nie ma ani ciepłych posiłków, ani ciepłej wody. Jaki sprzęt ze sobą zabrać? Tego między innymi uczyli się uczniowie lublinieckiego liceum, którzy przyszli na lekcję z bytowania do Jednostki Wojskowej Komandosów.

W zajęciach teoretycznych udział wzięli uczniowie z klas mundurowych lublinieckiego liceum. Szkoła ta od kilku lat współpracuje z jednostką komandosów. Zajęcia z młodzieżą prowadzą byli lub obecni żołnierze. – Chodziło o rozbudzenie w młodzieży ciekawości i inicjatywy. Jako przyszli żołnierze muszą wiedzieć, czym się różni bytowanie od przetrwania i jaki podczas niego sprzęt jest potrzebny. Uczyłem ich, jak dobierać umundurowanie i wreszcie, jak działać, by w niedogodnych warunkach terenowych i pogodowych wykonać swoje zadanie – mówi Jaco, były komandos z Lublińca, członek Stowarzyszenia Żołnierzy Wojsk Specjalnych – Grupa Raptor. Stowarzyszenie działa od kilku lat. Zrzesza żołnierzy rezerwy z lublinieckiej jednostki.

Kurs bytowania powinien trwać kilka dni, z czego przynajmniej jedną dobę uczestnicy szkolenia powinni spędzić w terenie. Tylko w ten sposób można sprawdzić, jak ludzie zachowają się w zetknięciu z długotrwałymi niewygodami, mrozem lub deszczem. Lekcja w JWK była jedynie przedsmakiem realnego treningu. Uczniowie zapoznali się ze sprzętem, jaki żołnierze wykorzystują, np. gdy muszą przez kilka dni prowadzić obserwację w górach. Obejrzeli między innymi specjalistyczne umundurowanie i odzież (goreteksową, polarową i termoaktywną), plecaki wojskowe o różnej pojemności, zbiorniki na wodę, śpiwory, namioty jednoosobowe, pasoszelki i plecak z wyposażeniem do działania i bytowania podczas operacji specjalnej oraz oporządzenie bojowe, kamizelki kuloodporne i przeciwodłamkowe. Dla uczniów takie zajęcia to prawdziwa gratka. – Dostają wiarygodny przekaz. Mówi do nich obecny lub były żołnierz, oglądają prawdziwe uzbrojenie, to działa na wyobraźnię – dodaje inny z instruktorów lublinieckiej jednostki.


Szybko okazało się, że uczniowie muszą jeszcze się sporo nauczyć. – Przyszli nie najlepiej przygotowani i ubrani na zajęcia. Było bardzo zimno, więc po dwóch godzinach byli już wyziębieni. Czapka, rękawice i dobre buty do podstawa – tłumaczy Jaco.

Kolejne lekcje z mundurową młodzieżą odbędą się w Lublińcu za kilka tygodni. Czego jeszcze będą się mogli nauczyć uczniowie? Między innymi podstaw dotyczących rodzaju broni, poznają wyposażenie i typy umundurowania. Przejdą też kursy wspinaczkowe, nauczą się obsługi sprzętu łączności. Poznają także elementy szkolenia medycznego z ratownikami z jednostki i jak prawidłowo się zachować w razie znalezienia niewybuchu lub gdy mają do czynienia z osobą, która ma broń.

– Współpraca ze szkołami jest dla nas ważna. Uczniowie mogą być przecież potencjalnymi kandydatami do służby w Wojskach Specjalnych. Takie zajęcia pozwalają ich lepiej przygotować. My zaś budujemy trwałe więzi ze społeczeństwem przy okazji ćwicząc jedną z najważniejszych misji Wojsk Specjalnych – wsparcie wojskowe – mówi płk Wiesław Kukuła, dowódca Jednostki Wojskowej Komandosów.

Obecnie JWK współpracuje z dwiema szkołami średnimi. Placówkom, które chciały nawiązać współpracę, jednostka postawiła kilka warunków. Dotyczą one m.in. zatrudniania w szkole jednego z byłych żołnierzy jednostki oraz rozszerzenia tematyki wybranych przedmiotów (historia, wiedza o społeczeństwie, edukacja dla bezpieczeństwa i wf). Każdy z uczniów takiej szkoły musi przynajmniej raz w czasie nauki odwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego lub Muzeum Armii Krajowej. Ponadto uczniowie z klas mundurowych (ale nie tylko) przed maturą mogą przystąpić do egzaminu wojskowego. Jak on wygląda? Zainteresowani służbą wojskową licealiści będą zdawać egzamin z wychowania fizycznego (zgodnie z normami dla kandydatów do JWK) oraz test z wiedzy o społeczeństwie, bezpieczeństwie narodowym i historii Polski i sił zbrojnych. Najlepszym wysiłek się opłaci: otrzymają listy polecające (podpisane przez dyrektora szkoły i byłego żołnierza), a dzięki temu dodatkowe punkty. Przydadzą się, gdy będą się ubiegali o możliwość służby w jednostce.

MKS

autor zdjęć: Arch. JWK

dodaj komentarz

komentarze


Symulator w nowej odsłonie
 
Zmiana warty w PKW Liban
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Co może Europa?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Siedząc na krawędzi
Wielka gra interesów
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wojsko wraca do Gorzowa
Okręty rakietowe po nowemu
Less Foreign in a Foreign Country
Rosomaki i Piranie
Olympus in Paris
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Czworonożny żandarm w Paryżu
Atak na cyberpoligonie
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Ferie z WOT” po raz siódmy
Granice są po to, by je pokonywać
Przetrwać z Feniksem
Biegający żandarm
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Turecki most nad Białą Lądecką
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Zrobić formę przed Kanadą
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Polska w gotowości
Z Jastrzębi w Żmije
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
PGZ – kluczowy partner
Turecki most dla Krosnowic
Nie walczymy z powietrzem
Dziki zachód na wschodzie II RP
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Morze ruin, na których wyrosło życie
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Rozgryźć Czarną Panterę
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kluczowy partner
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
„Popcorny” niemile widziane
Zmiany w prawie 2025

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO